torsdag 12 april 2007

god vit chokladmousse


På påskafton hade en viss morfar party i sitt nya hus, dels för att fira att han köpt det och att han fyllt 65. bilder finns här. Han fick en liten gåva av mig; en strut med whiskeytryffel från åre chokladfabrik.
Chokladen från Åre chokladfabrik är verkligen gudomlig!
Jag gillar blåbärstryffel bäst men alla är minst lika goda!
så om du har vägarna förbi fabriken strax utanför Åre (I Björnänge)
så är den helt klart värd ett besök!


Jag fick iallafall i uppdrag att göra dessserten och vinbål på morfars fest.
Jag och mamma överlade de olika alternativen till dessserten och det var faktiskt mamma som kom på vad jag skulle göra, så detta är hennes recept! (fast kanelcoulisen har jag komponerat själv!)

Vit chokladmousse med bär&kanelcoulis
Ca 8 portioner

vispa 2 dl grädde hårt.
smält 150 g vit choklad över vattenbad.
vispa 1 ägg och tillsätt sedan den smälta chokladen under omrörning.
rör ned 1 dl kesella goumet (vanlig kesella går lika bra)
blanda ned choklad,ägg&kesella blandningen i grädden.

Häll upp i 8 små koppar eller glas.

toppa med bär&kanelcoulis
och den gör du så här!

blanda ihop 100 g frysta hallon och björnbär i en kastrull
låt det bli varmt och såsa ihop. tillsätt då kanel och en tesked honung.

Moussen kan man göra dagen innan och låta den stå i kylen över natten, det blir den bara godare av!

VINBÅL
1 liter vitt vin
1 liter sprite
några dash roses lime drinkmix
skiva lime och carambole och lägg i bålskålen.
lite jordgubbar och mynta är supergott att ha i!

kram molly



Inga kommentarer: