tisdag 29 januari 2008

fortsatt kurs -lyssna


Idag har vi fortsatt vår kurs, polisen var där och pratade om droger och alkoholens inverkan. sedan var det en kille som föreläste om konflikthantering, Och han var verkligen superbra! man satt verkligen och lyssnade hela tiden och hans åsikter och funderingar var fantastiska! Vid ett tillfälle delade han den relativt stora gruppen på hälften och tog med den ena gruppen till ett annat rum (jag var i den här gruppen) där han bad oss att berätta i två minuter om någonting vi upplevt. Det behövde inte vara interessant eller roligt, utan man fick berätta om vad man ville. Sedan tog vi paus i 10 minuter och när vi kom tillbaka delade vi in oss i par och jag började berätta om när vi köpte våran hund, för jag tänkte att djur kan väl alla relatera till utan att det blir långtråkigt. Jag märkte att tjejen som jag berättade för (som jag inte kände) var lite frånvarande, vilket var jobbigt men eftersom jag inte kände henne så kollade jag henne inte i ögonen direkt. när två minuter hade gått berättade föreläsaren att han hade sagt åt den lyssnande halvan att de skulle sluta lyssna efter 1 & halv minut. Jag märkte att det blev lite jobbigt, men jag tänkte inte direkt på det.

Vad skall man egentligen göra för att förtjäna uppmärksamhet? Jag vet själv att jag ibland får säga till för att folk verkligen skall lyssna på mig men jag tror detta beror på att jag pratar alldeles för mycket och att mina kompisar faktiskt inte alltid orkar lyssna. Men man blir sårad när folk inte lyssnar på det man säger. Så, förtjäna att bli lyssnad på genom att alltid lyssna på andra, och om ni inte har tid att lyssna såra inte personen genom att bara ignorera utan SÄG att du inte har tid!

Puss & Kram

//Molly

Inga kommentarer: