tisdag 22 maj 2007

Skolmat

Jag är så himla trött på skolmaten i våran skola. Idag var det köttfärslimpa, helt grå var den och badade i fettsky. potatisen var helt mjuk och sönderkokad som vanligt.
Jag frågade om det fanns något mer vegetariskt (blecket med vegetariskt var tomt) men mattanten svarade att det var slut. Hur fan kan det vara slut!? matsalen skulle ha öppet minst en timme till men ändå var det slut. Jag har slutat äta kött helt och hållet i skolan och det av den enkla anledningen att det inte är gott, de misshandlar maten och vi får bara skräp. De har säkert dålig ekonomi både till mat och annat på skolan, men nu får det tusan räcka!

Så, då gick jag och köpte en macka i cafeterian istället. Om jag blev mätt? Nej!

Ska nog ta och göra en Jaime Oliver fast i de Svenska skolorna, vi måste få bättre mat! Alternativ är A&O. I min förra skola i Stockholm (Skärholmens gymnasium) fanns det alltid fil om man av någon anledning inte tyckte om eller ville ha maten, det är ett bra alternativ eftersom man slipper gå hungrig då i allafall! Men när vi frågade (i början av ettan nån gång) varför det inte fanns ett sånt alternativ här så svarade rektorerna att livsmedelsverket och kommunen arbetat fram en bestämmelse som säger att det inte får finnas Fil som komplement i skolmatsalen. Det är för näringsfattigt! Löd svaret, helt sjukt säger jag.
Det enda som kommer göra skolmaten bättre är utbildningar för personalen i skolmatsalen. Jag vet att de har mycket att göra, de har runt 1500 barn att göra mat till (vet inte exakta siffran på elever i min skola) varje dag, men med lite KÄRLEK i maten så blir den god!

Så, Åre Kommun, satsa på skolmaten, om ni vill att era elever skall prestera bra vill säga!


Så! då var det sagt!

I övrigt har det inte hänt mycket, lämnade in mitt samhällsarbete idag. Kändes riktigt, riktigt bra! Niklas skall skriva upp i morgon 8.45, Håll tummarna alla som läser! lycka till!
3:orna tar studenten på fredag, de hade mösspåtagning idag. Grattis!

Puss och Kram!

//Molly

1 kommentar:

Kajsa Bergman Fällén sa...

Ja, du har rätt. Bara för att det är budget behöver det faktiskt inte vara kass. Kom du ihåg maten i din första skola? Där du till och med bad om receptet på pastasåsen eller vad det var :D.

Ni kan väl gå ihop alla HR-elever och starta ett upprop, media hänger säkert på!